måndag 1 september 2014

Bilder som jag tog i Malmö och Köpenhamn då jag bodde på Falsterbogatan i Malmö.

Jag bodde i Malmö 1982 - 1985. Detta är några motiv som jag fotograferade 1984.

Många nya hus växte upp i och omkring Lugnet, men än kunde man hitta gamla hus och bakgårdar.

Inre hamnen i Malmö, där båtarna till Köpenhamn avgick.

Det var ett populärt söndagsnöje att meta i kanalerna i Malmö, helst från någon av broarna, 
men här delar Mats ut några tips om olika beten på en brygga i Södra Förstadskanalen.

 På den här tiden var poliserna i Malmö idel du och kompis med alla, och delade med sig ett solskensleende till demonstranterna.

Bakom den massiva porten i järn döljer sig en bakgård med soptunnor.

 Stora scenen i Malmös Folkets Park. Ett band spelar med full volym för en publik på tolv personer.

Amiralsgatan i riktning mot Downtown.

Jag tar en bild av Mats, som tar en bild av mig, som tar en bild...

Kungsörnens kvarn fanns i stora hamnen, och spåren fanns kvar, de som går ihop till en enda punkt vid horisonten - den punkt där lyckan finns.

 Vi som kom från Stockholm besökte gärna Köpenhamn så ofta som möjligt, inte för att Malmö var sämre,
utan för att i Köpenhamn fick man en storstadskänsla, där allt erbjöds.

 Han var duktig på tidtabellerna för S-tågen i Köpenhamn. Kunde rabbla tider för vardagar och för helger.

En dam med stor cigarr och en stor bajer kopplar av på Rådhuspladsen.
En symbol för kvinnans frihet i Danmark.

 De här ungdomarna hade fått rätten att bruka ett kulturhus i centrala Köpenhamn. Sånt gav självkänsla.

 Jen bodde i detta enorma byggkomplex i Hvidovre, söder om Köpenhamn.

 Hemmarullade cigaretter med hasch, så kallade joints. Egentligen var hasch inte någon drog för punkare.
Den mörkhårige killen var en perfekt kopia av Sid Vicious, sångaren i punkbandet Sex Pistols.

En bild på total uppgivenhet - det är två mil hem och cykeln är trasig.

 På trappan till hamnpolisens kontor sover svenska ungdomar ruset av sig i väntan på första färjan hem till Malmö.

 Jag - i den yrkesfotobutik i Malmö, där jag jobbade. Året var 1984.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar